Przemienienie Pańskie w ikonografii

Przemienienie Pańskie (mal. Rafaelo Santi) Obraz na desce, 1517, Muzeum Watykańskie

 

Pan Jezus zebrał umiłowanych uczniów Piotra, Jakuba i Jana na górę Tabor i ukazał im swoje Bóstwo. Tam apostołowie głęboko przeżyli obecność Boga, „zobaczyli jego chwałę”, a z obłoku dał się słyszeć głos: „Ten jest Synem moim wybranym, Jego słuchajcie” (Łk 9,32-35).

Przebywanie  w  obecności  Chrystusa  Przemienionego  i  Jego  Świętych  dało  im  ogromną  radość. Zachwyt uczniów był tak wielki, że zapragnęli pozostać tam na stałe. Piotr, gdy zauważył że Mojżesz i Eliasz „chcieli odejść od Jezusa” zawołał: „Mistrzu! Dobrze nam tu być. Rozbijemy trzy namioty, jeden dla Ciebie, jeden dla Mojżesz, jeden dla Eliasza”.

Na górze Węglewskiej jest nam dobrze, w sercu Kościoła – gdzie jest ołtarzu Przemienienia w nim jest obecny duchowo „Bóg, który Ciało swoje ukrzyżowane uczcił świątynią: „w nim był i będzie nadal Bóg,  który  swój  przybytek  wybrał  aby  przez  swój  cudowny  obraz  Przemienienia  rozdawać  swoje hojne łaski”.

Przemienienie  Pańskie  było  bardzo  ważnym  wydarzeniem,  skoro  jego  szczegółowy  opisali  trzej ewangeliści: św. Marek (17,1-9), św. Mateusz (9,1-8), św. Łukasz (9,28-36).

Wydarzenie  na  Górze  Tabor  pozwoliło  Apostołom  zrozumieć,  jak  mizerne  i  niepełne  są  ich wyobrażenia o Bogu. Chrystus przemienił się na ich oczach, aby w dniach próby wiara Apostołów w niego nie zachwiała się. Ewangelista wspomina, że Eliasz i Mojżesz rozmawiali z Chrystusem o Jego męce. Przypomnieli w ten sposób uczniom proroctwa, które zapowiadały Chrystusa – Mesjasza jako Odkupiciela rodzaju ludzkiego.

Święto to przypomina, że Jezus może w każdej chwili odmienić nasz los. Ma ono jednak jeszcze jeden, radosny, eschatologiczny aspekt: przyjdzie czas, że Pan odmieni nas wszystkich; nawet nasze ciała w tajemnicy zmartwychwstania uczyni uczestnikami swej chwały. Dlatego obchodzone święto 6 sierpnia to wielki dzień radości i nadziei, że nasze przebywanie na ziemi nie będzie ostateczne, że przyjdzie po nim nieprzemijająca chwała.

Przemienienie to jednak nie tylko pamiątka dokonanego faktu. To nie tylko nadzieja także naszego zmartwychwstania  i  przemiany.  To  równocześnie  zadanie  wyznaczone  przez  Chrystusa  Jego wyznawcom. Warunkiem przemienienia jest wewnętrzna przemiana duchowa, uparte naśladowanie Chrystusa. Ta przemiana w zarodku musi mieć podstawę na ziemi, by do swej pełni mogła dojść w wieczności.  W  drodze  ku  wieczności  uczeń  Jezusa  musi  Mu  być  wierny:  myślą,  słowem  i chrześcijańskim czynem.

Chrystus  obiecuje,  że  będziemy  królować  z  Nim  tam,  gdzie  –  za  Piotrem  będziemy  powtarzać  „Mistrzu jak dobrze, że tu jesteśmy”. Warunkiem jest to, że abyśmy już teraz pamiętali o tym, co dla nas przygotował Bóg, i abyśmy każdego dnia karmili się Jego Słowem i Ciałem.

On chce, abyśmy ufnie i wytrwale się do Niego modlili, służyli bliźnim, rozwijając w sobie cnoty. Takie dążenie  do  przemiany  będzie  odpowiedzią  na  zaproszenie  św.  Pawła:  „Przemieniajcie  się  poprzez odnawianie umysłu” (Rz 12,2)

Na Wschodzie Przemienienie Pańskie spotykamy już w VI wieku. Było ono największym świętem w ciągu lata. Na Zachodzie jako święto obowiązujące dla całego kościoła wprowadził ją papież Kalikst III z podziękowaniem Panu Bogu za odniesione zwycięstwo oręża chrześcijańskiego pod Belgradem w dniu 6 sierpnia 1456 r. W Polsce lokalnie obchodzone jest od XI wieku.

Ewangeliczne relacje dotyczące Przemienienia stanowią nie tylko interpretacje teologiczne, również stanowią  część  historycznego  sedna  faktu,  jeśli  przez  fakt  nie  rozumiemy  wyłącznie  czystego, odnotowanego  w  kronice  zdarzenia,  lecz  także  jego  znaczenie.  Istnieje  bowiem  niezliczona  liczba faktów, które rzeczywiście miały miejsce, ale mimo to nie są „historyczne”, gdyż nie pozostawiły w dziejach  żadnego  śladu,  nie  wzbudziły  żadnego  zainteresowania,  nie  przyczyniły  się  do  powstania niczego  nowego.  Wydarzenie  jest  historyczne  jeśli  spełnia  dwa warunki:  miało  miejsce,  a  ponadto wywarło  istotny  wpływ  na  osoby,  które  były  wen  zaangażowane  i  które  o  nim  opowiedziały.

Przemienienie – tak jak zostało nam opowiedziane w Ewangeliach – jest bez wątpienia wydarzeniem historycznym.

Przemienienie  Jezusa,  na  oczach  uczniów,  było  potwierdzeniem,  że  On  jest  Synem Człowieczym, którego, jako Król wszystkich narodów, oglądał, w proroczym widzeniu prorok Daniel.

Jezus Chrystus jest zapowiedzianym Mesjaszem – Synem Bożym, do którego należy władza i wieczne królestwo.  Święty  Piotr  powołuje  się  na  świadectwo  Ojca  Niebieskiego  o  Chrystusie,  gdy,  jako naoczny świadek razem ze świętym Jakubem i Świętym Janem opowiada o tym, co widział na Górze Przemienienia, a co my zobaczymy w dniu ostatecznym, gdy Syn Człowieczy przyjdzie w swej chwale.

W czasie Przemienienia uczniowie ujrzeli chwalę Jezusa Chrystusa i poznali, że On jest umiłowanym Synem Bożym. Każdy z nas ma udział, już tu na ziemi, w chwale Chrystusa, gdy Go słucha, oczekując przemiany serca mocą Bożego Słowa.

Przemienienie Pańskie  jest  jednym  z  najczęściej  przedstawianych w  ikonografii  świąt.  Posiada ono głęboki  charakter  trynitarny: Trójca  Święta  ukazuje  się  w  chwale  Boskiego  Światła, które wszystko przenika  i  wypełnia,  dając  postawy  do  przemienienia  spraw  zewnętrznych  i  wewnętrznych.

Najsłynniejszym  obrazem  ukazującym  owo  wzniosłe  wydarzenie  jest  dzieło  włoskiego  malarza Rafaelo Santi „Przemienienie Pańskie”.