Aktualności

DZIŚ UROCZYSTOŚĆ NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY CZĘSTOCHOWSKIEJ

Z udziałem rzeszy pątników przybyłych w kilkudziesięciu pielgrzymkach odbywają się na Jasnej Górze uroczystości ku czci Matki Bożej Częstochowskiej. Teksty liturgiczne wysławiają opiekę Matki Bożej nad Polską i porównują twierdzę jasnogórską z Syjonem, siedzibą Arki przymierza w Starym Testamencie. Suma Pontyfikalna odprawiona zostanie o godz. 11.00 na Szczycie pod przewodnictwem Prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka. Koncelebrować ja będą ją będą przedstawiciele Konferencji Episkopatu Polski, którzy wczoraj obradowali w ramach Rady Biskupów Diecezjalnych. Tradycyjnie podczas Sumy ponowione zostaną Jasnogórskie Śluby Narodu, których autorem jest Prymas Tysiąclecia.

Tegoroczne święto przypada w Roku Jubileuszowym o. Augustyna Kordeckiego w 350. rocznicę śmierci i 420. urodzin paulina, który pokolenia Polaków uczył, że Pani Jasnogórska „od burzących kolubryn jest mocniejsza” i zachęcał do bezgranicznej ufności w Jej opiekę. Fakt ocalenia klasztoru uznano za dowód opieki Matki Bożej, którą król Jan Kazimierz 1 kwietnia 1656 r. r. ogłosił we Lwowie Królową Korony Polskiej. - Ten heroizm, ufność i nadzieja się opłaciły, bo nie tylko Jasna Góra się obroniła, ale stała się symbolem oporu, który pomagał potem moralnie tym, którzy wyzwalali Ojczyznę spod szwedzkiej nawały. Jasna Góra stała się symbolem bohaterskiej obrony wbrew nadziei także na nasze czasy – powiedział przeor Jasnej Góry, o. Samuel Pacholski i podkreślił, że częstochowskie sanktuarium wciąż pozostaje miejscem, do którego przychodzi się po nadzieję, w wymiarze indywidualnym i wspólnotowym.

Sumę odpustową poprzedzi o godz. 9.00 modlitwa za Ojczyznę.

Podczas Mszy św. o godz. 11.00 ponowione zostaną Jasnogórskie... Czytaj więcej

Uroczystości ku czci św. Maksymiliana Kolbego

Fot: http://niepokalanow.pl

 

Uroczystości ku czci św. Maksymiliana Kolbego, w 82. rocznicę męczeńskiej śmierci, odbędą się w poniedziałek w Oświęcimiu i pobliskich Harmężach. Ich kulminacją będzie Msza św. na terenie byłego niemieckiego obozu.

Ołtarz polowy zostanie ustawiony przy Bloku 11, zwanym Blokiem Śmierci. W jego podziemiach znajduje się cela, w której został zgładzony polski franciszkanin Maksymilian Kolbe. Oddał dobrowolnie życie za współwięźnia.

Mszy św. przewodniczyć będzie franciszkanin bp Tadeusz Kusy z Republiki Środkowoafrykańskiej. Homilię wygłosi biskup bielsko-żywiecki Roman Pindel.

Główne wydarzenie poprzedzi nabożeństwo „Transitus” w Centrum św. Maksymiliana w podoświęcimskich Harmężach. Wierni wysłuchają opisu męczeńskiej śmierci zakonnika, który powstał na podstawie dokumentów, zeznań i świadectw. Odczytany zostanie też jedyny list, który Maksymilian wysłał z obozu do matki.

Z Harmęż, po nabożeństwie, wyruszy do byłego obozu franciszkańska procesja z relikwiami św. Maksymiliana. Na miejsce celebry w byłym obozie wierni przyjdą także z kościoła św. Maksymiliana w Oświęcimiu. Grupy spotkają się przed historyczną bramą „Arbeit macht frei” i wspólnie przejdą poobozowymi alejami na miejsce odprawienia Mszy św.

Duchowni oraz świeccy złożą wieńce w celi śmierci franciszkanina a także na placu apelowym – miejscu, gdzie ojciec Kolbe zgłosił gotowość pójścia na śmierć za innego więźnia, pod Ścianą Śmierci, przed którą w czasie funkcjonowania obozu Niemcy rozstrzelali wiele tysięcy osób, głównie Polaków.

Franciszkanin o. Maksymilian Maria Kolbe trafił do Auschwitz 28 maja 1941 r. z więzienia na Pawiaku w Warszawie. W obozie otrzymał numer 16670.... Czytaj więcej

15 SIERPNIA – ŚWIĘTO MATKI BOSKIEJ ZIELNEJ

W polskiej tradycji ludowej uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny nazywano świętem Matki Bożej Zielnej lub Matką Bożą Zielną. W dniu 15 sierpnia obchodzono jedno z najstarszych świąt Maryjnych na Wschodzie, bardzo popularne wśród ludu.

Było to święto, podczas którego oddawano cześć Maryi jako Matce Boga. Od początku wieku VI to święto w Palestynie i Syrii staje się wspomnieniem zakończenia życia ziemskiego Maryi, zwane Zaśnięciem Najświętszej Maryi Panny.

Ten dzień wiąże się przede wszystkim z historią wniebowzięcia. Jest wiele apokryfów, czyli pobożnych opowieści, które w prosty sposób tłumaczą prawdy wiary. W jednym z tych apokryfów jest piękna opowieść o śmierci i wniebowzięciu Maryi. Gdy Matka Boża umarła, apostołowie chcieli ją pochować. Złożyli ciało w trumnie, ale musieli poczekać, bo św. Tomasz zwany niedowiarkiem – ten sam, który nie uwierzył w zmartwychwstanie, dopóki nie dotknął rany Chrystusa – spóźnił się. Gdy już wreszcie dotarł, chciał zobaczyć ciało Najświętszej Marii Panny. Po otwarciu trumny, nie było w niej ciała Maryi, a jedynie piękne, pachnące lilie i inne kwiaty i zioła. Nazwa Matki Bożej Zielnej ma też związek z porami roku. Połowa sierpnia to czas zbiorów, pierwszych dożynek. Dlatego w tym dniu święci się kwiaty, zboża, zioła i warzywa.

Co w bukiecie?

Na 15 sierpnia zbieramy ostatnie kłosy z pola, zioła, dodajemy warzywa i maryjną różę. Niektórzy dodają marchew i ziemniaka. To, co kto uprawia, co kto lubi, kto czego potrzebuje.

W dniu Matki Boskiej... Czytaj więcej

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Jedną z trzech największych uroczystości maryjnych - Wniebowzięcie NMP - Kościół katolicki obchodzi 15 sierpnia. Świętowana już od V wieku tajemnica wzięcia Maryi do nieba z ciałem i duszą została 1 listopada 1950 r. potwierdzona przez Piusa XII jako dogmat wiary.

W Polsce i wielu krajach europejskich dzień ten jest często nazywany świętem Matki Bożej Zielnej. W kościołach święci się wówczas zioła, kwiaty i snopy dożynkowe. W sanktuariach maryjnych gromadzą się wielkie rzesze pielgrzymów. Na Jasną Górę przybywa ich corocznie kilkaset tysięcy.

Wśród teologów nie było przez wieki zgodności, czy Maryja została wzięta do nieba za życia czy po śmierci. Dlatego też często używano sformułowania "zaśnięcie". W Kościele Wschodnim do dziś święto to jest nazywane Zaśnięciem albo Odpocznieniem, podczas gdy na Zachodzie mówi się o Przejściu albo Wniebowzięciu.

Pius XII, ogłaszając dogmat, nie rozstrzygnął sporu, używając sformułowania "po zakończeniu ziemskiego życia". Dopiero Jan Paweł II w katechezie 25 czerwca 1997 r. postawił pytanie: "czy jest możliwe, aby Maryja z Nazaretu doświadczyła w swym ciele dramatu śmierci?". I odpowiedział, że tak, bo choć śmierć według Biblii jest karą za grzech, a Maryja została zachowana od grzechu, to jednak "z chwilą, gdy Chrystus umarł, byłoby trudno przyjąć coś przeciwnego w odniesieniu do Jego Matki".
Według tradycji Zaśnięcie NMP mogło się dokonać ok. 45 r. na Górze Syjon, gdzie od IV w. istnieje... Czytaj więcej

Diecezja kaliska nawiązała współpracę z Komisariatem Ziemi Świętej w Poznaniu

Diecezja kaliska nawiązała współpracę z Komisariatem Ziemi Świętej w Poznaniu. Biskup kaliski Damian Bryl zapewnia, że w ramach współpracy udzielana będzie pomoc chrześcijanom zamieszkującym tereny Bliskiego Wschodu.

Komisariat Ziemi Świętej w Poznaniu istnieje od czterech lat. – Obecnie w Polsce działają dwa komisariaty. Jeden z nich ma już przeszło stuletnią tradycję i znajduje się w Krakowie. Jednak ze względu na potrzeby i ilość pielgrzymów, która przybywa do Ziemi Świętej Kustodia Ziemi Świętej poprosiła prowincje franciszkańskie o utworzenie kolejnych komisariatów w Polsce. Cztery lata temu poznańska Prowincja św. Franciszka z Asyżu zdecydowała się taki komisariat założyć – tłumaczy w rozmowie z KAI o. Bonifacy Suhak OFM, Komisarz Ziemi Świętej w Poznaniu.

Jak podkreśla o. Suhak cel działalności komisariatu to być dyspozycyjnym i pomocnym dla osób, które chcą dowiedzieć się więcej na temat Ziemi Świętej lub pragną się tam osobiście udać. – Osoby udające się do Ziemi Świętej mają różne wątpliwości. Warto przed pielgrzymką zorganizować spotkanie, aby odpowiedzieć na pytania: jak się przygotować na taki wyjazd, co trzeba ze sobą zabrać? Ważne jest także przygotowanie duchowe – zaznacza franciszkanin.

Komisarz dodaje, że bardzo ważnym zadaniem komisariatu jest wspieranie działalności na rzecz ludności chrześcijańskiej na Bliskim Wschodzie.

- Komisariat zajmuje się organizowaniem zbiórek i przesyłaniem tych funduszy na różne projekty do Ziemi Świętej. Wspieramy sanktuaria, którymi opiekujemy się, ale także chrześcijan, którzy tam mieszkają. W Izraelu spośród 9 milionów mieszkańców ok. 150 tysięcy to chrześcijanie, w tym katolików jest 30 tysięcy. To jest niewielka liczba. Staramy się ich wspierać np. przez budowanie i utrzymywanie szkół, tworzenie... Czytaj więcej